.:: Stick Note ::.

Salam semua,

Kepada semua kawan2 & blogger2 yg lain...
Sudi2kanlah menjengah ke blog ke-2 saya:
http://widecoverage.blogspot.com

Jun 18, 2008

Kenapa Mahu Menjadi Doktor?

sebenarnYa mungkin sudah ramai yg tau pasal artikel ni dari web http://saifulislam.com/?p=402. ni pun baca bcoz dr blog sang RaMA2...tak salah kalau kita menyebarkan benda yang baik kan?

betul jugak ape yg ditulis disitu...tapi kena la kita renung2kan balik. honestly, memang x terpikir masa kecik2 nak jadi doktor ni...tapi masa start sekolah menengah tu, datang la sikit interest....



“Kenapa anda mahu jadi doktor?”, saya melemparkan soalan ini, selepas mempertontonkan kepada pelajar di IMU tadi video dari koleksi Stephen R. Covey.
Pelajar yang hadir tersenyum-senyum.
“Sebab minat biologi?”, saya bertanya.
Ramai yang ketawa. Itu mungkin alasan semasa di Tingkatan 4 dahulu.
“Sebab suka tolong orang?”, saya terus bertanya.
Ramai yang mengangguk.
“Well, come on. Ramai yang hantar anak buat perubatan supaya boleh rawat ibu bapa sendiri nanti. Tetapi realitinya, kamu bukan manusia pertama boleh muncul memberikan rawatan jika berlaku apa-apa kepada ibu bapa. Malah ketika di bilik pembedahan dan wad kecemasan, ahli keluarga bukanlah calon terbaik untuk merawat ahli keluarga sendiri. Namanya, profesionalisma”, saya menyambung provokasi.

1 comments:

Mat Iyas said...

aku pun xtau nape aku jadi doktor!
nape eh???
huuuhh

Blog Widget by LinkWithin