.:: Stick Note ::.

Salam semua,

Kepada semua kawan2 & blogger2 yg lain...
Sudi2kanlah menjengah ke blog ke-2 saya:
http://widecoverage.blogspot.com

May 19, 2009

Ikan Keli berperisa

Salam alayk

Sekarang ni hangat mengenai berita mengenai wabak H1N1 atau "selsema babi' (tetapi MOH menggunakan nama H1N1 utk penyeragaman) yg dilaporkan di Malaysia.
wabak H1N1 masih lagi terkawal ni di Malaysia.

Dalam sibuk2 mengenai wabak tue, terselit la khabar mengenai ikan keli berperisa Babi
tetapi masalah ini sebenarnya sudah diketahui lama,
sejak beberapa tahun yang lepas, aku sudah tidak gemar memakan ikan keli dan lebih memilih makan ikan laut =)
tetapi aku tau ramai jer yg peminat ikan keli ni.
zaman kini, untuk memilih makanan yang betul2 selamat samaada bersih dari segi kandungan racun , MSG , barang2 terlarang atau najis2 ni bukan senang, melambak makanan yang kadang2 diragui statusnya...

mengenai berita ikan keli itu, silalah baca:

Keli zat babi haram


KERATAN Kosmo! semalam.


KUALA LUMPUR - Ikan keli yang diternak di 10 kolam ternakan di Perak yang didakwa menggunakan air sisa kumbahan ladang ternakan babi adalah haram dan tidak boleh dimakan oleh umat Islam.

Menurut penceramah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah, ikan keli tersebut secara automatik telah memakan pelbagai sisa najis babi daripada air sisa kumbahan yang disalurkan terus ke kolam ternakan itu.

Katanya, apabila warna, rasa dan rupa air tersebut telah berubah, maka air tersebut sudah menjadi najis Mughallazah iaitu najis paling berat dalam Islam.

"Jika jumlah kolam yang terima air sisa kumbahan dari ladang babi itu banyak, maka ikan yang hidup di dalam kolam dan seterusnya memakan sisa kumbahan itu adalah secara automatik haram dimakan," katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan seorang pengusaha ternakan ikan keli di Perak yang didakwa menggunakan air kumbahan dari ladang ternakan babi untuk ternakan ikan itu di 10 buah kolam miliknya.

Sisa dan air kumbahan yang disalurkan ke kolam itu dipercayai mendap ke bawah dan menjadi makanan ikan manakala mendapan itu pula menyebabkan permukaan kolam seolah-olah diselaputi lumut.

Sementara itu, Mufti Selangor, Datuk Mohd. Tamyes Abd. Wahid pula berkata, ikan keli itu akan menjadi haram jika makanan ikan peliharaan itu sejak dari kecil hingga dewasa terdiri daripada sisa kumbahan babi.

"Jika itu keadaannya, ia sudah menjadi darah daging kepada ikan-ikan tersebut dan hal ini diputuskan haram kerana sukar untuk dipisahkan antara najis dan ikan-ikan tersebut," tegas beliau.


p/s: Sekadar menyampai berita & informasi

-assalamualaikum-
-that alls-
- please leave some comments-
- terima kasih, shukran, thank you, xie xie & arigato gozaimasu-

5 comments:

wanirani said...

aku dah r suke ikan keli nih weh..

kembang tekak

mYshah said...

salam

wah!!! ye ke? aish...td baru je makan seekor kat wahid :(

tp thanx ye bgtaw. thanx sgt2.
pasni elakkan la. aish... :(

ctfarsha said...

huhuhu...
aloohh.....
aku bole kate ari2 mkn ikan keli...
alaaaa...
tp kat perak je kan?
kl leh lg kan?
ok2.. kalo aku blek rumah aku x mkn ikan keli..=p
hehehe
dasat aaaa org2 tu...

Nadiah :) said...

ala..
ikan keli yg sedap
dan agk murah

sob3...

mfk said...

to wani: dolo2 suka jugak, lagi ikan keli asam dgn air asam...
wah, sedap...tapi skrg prefer ikan kembong or ikan pari

to shah: yup, lain kali, boleh dielakkan...

to ctfarsha: mengikut maklumat aku, yg kes di exsport ke kawasan di luar perak. Tapi itu baru satu kes yg didedahkn, x tau yg lain2..

to nadiah: mmg sedap, sob3x.

Blog Widget by LinkWithin